WSzW Kielce BIP
Zadania
Środa, 15 sierpnia 2018 r.

Wojewódzki Sztab Wojskowy w Kielcach jest:

  1. narodowym, terytorialnym organem zarządzania zabezpieczającym od strony wykonawczej sprawowanie przez Szefa WSzW funkcji dowodzenia i kierowania podległymi Wojskowymi Komendami Uzupełnień, zwanymi także „WKU”, w procesie ich wszechstronnego przygotowania do realizacji zadań w czasie pokoju, kryzysu, zagrożenia i wojny;

     

  2. organem wykonawczym i koordynującym w stosunku do jednostek wojskowych i jednostek organizacyjnych stacjonujących na obszarze województwa w sprawach uzupełnieniowych;

     

  3. organem dowodzenia i kierowania przygotowaniem WSzW, podległych WKU do realizacji zadań wynikających z obrony terytorialnej województwa, zabezpieczenia pokojowego i mobilizacyjnego uzupełniania jednostek i instytucji wojskowych sił zbrojnych, formacji obrony cywilnej i jednostek przewidzianych do militaryzacji, a także związanych z administrowaniem zasobami osobowymi i świadczeniami rzeczowymi;

     

  4. organem koordynującym planowanie i wykorzystanie pozamilitarnych ogniw obronnych województwa uczestniczących w obronie regionu oraz do wsparcia i zabezpieczenia działań bojowych sił zbrojnych.

 

WSzW współpracuje z jednostkami wojskowymi i pozamilitarnymi ogniwami obronnymi w zakresie operacyjnego przygotowania terenu oraz wykorzystania infrastruktury wojskowej i cywilnej dla potrzeb wojsk własnych i sojuszniczych, a także koordynuje użycie w obszarze województwa jednostek wojskowych w akcjach ratowniczych oraz w przeciwdziałaniu i usuwaniu skutków, awarii, katastrof i klęsk żywiołowych.

 

Do zadań wojewódzkiego sztabu wojskowego należy:

 

  1.  wykonywanie zadań organu wyższego stopnia w stosunku do wojskowych komendantów uzupełnień w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego(Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.), w tym dotyczących:

     

    •  powoływania do czynnej służby wojskowej,
    • udzielania odroczeń czynnej służby wojskowej,
    •  kierowania osób przeznaczonych do odbycia zasadniczej służby wojskowej do odbywania szkolenia (kursu) w celu uzyskania przez nie kwalifikacji przydatnych w wojsku,
    •  wzywania w sprawach powszechnego obowiązku obrony,
    •  wydawania zaświadczeń,
    • nadawania przydziałów mobilizacyjnych,
    • nadawania pracowniczych przydziałów mobilizacyjnych,
    • nadawanie przydziałów kryzysowych,
    • reklamowania od obowiązku czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
    • udzielania zezwoleń na wyjazd i pobyt za granicą;

     

  2. zapewnienie operacyjnego i mobilizacyjnego rozwinięcia jednostek wojskowych:

     

  3. koordynowanie rozwijania i użycia oddziałów i pododdziałów wojskowych na potrzeby zwalczania klęsk żywiołowych oraz likwidacji ich skutków, ochrony mienia, akcji poszukiwawczych, akcji ratowania oraz ochrony zdrowia i życia ludzkiego przez:

     

    • współdziałanie z wojewodą w zakresie planowania i koordynacji udziału wydzielonych jednostek Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w akcjach ratowniczych oraz przeciwdziałaniu i usuwaniu skutków katastrof i klęsk żywiołowych,
    • współdziałanie z wojewodą i dowódcami jednostek wojskowych w planowaniu i organizowaniu przedsięwzięć logistycznych pozamilitarnych ogniw obronnych na rzecz jednostek wojskowych przegrupowujących się przez obszar województwa lub prowadzących na nim działania bojowe,
    • współdziałanie z wojewodą w planowaniu przedsięwzięć z zakresu ochrony ludności województwa, w tym ewakuacji rodzin kadry zawodowej i pracowników;

     

  4. udział w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego w województwie przez:

     

    • uczestniczenie w pracach wojewódzkiego zespołu zarządzania kryzysowego,
    • uczestniczenie w planowaniu użycia oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego,
    • współpracę z organami administracji publicznej i służbami w zakresie monitorowania zagrożeń na terenie województwa oraz planowania ochrony infrastruktury krytycznej,
    • uzgadnianie wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego;

     

  5. koordynowanie przedsięwzięć prowadzonych w ramach pomocy w zakresie aktywizacji zawodowej żołnierzy i osób zwolnionych z czynnej służby wojskowej oraz członków ich rodzin (rekonwersji) przez:

     

    •  prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie rekonwersji dla byłych żołnierzy zawodowych,
    • realizowanie zadań z zakresu pośrednictwa pracy,
    •  współpracę z organami wojskowymi właściwymi w zakresie doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy;

     

  6. gromadzenie informacji na potrzeby realizacji przedsięwzięć wykonywanych w ramach obowiązku państwa - gospodarza, w tym współdziałanie z

       

    • wojewodą w planowaniu przedsięwzięć obronnych, w tym z zakresu wsparcia państwa – gospodarza (HNS),

     

  7. koordynowanie czynności realizowanych w ramach pozyskiwania kandydatów i gromadzenia zasobów osobowych Narodowych Sił Rezerwowych przez:

       

    • planowanie i nadzór nad realizacją pozyskiwania przez wojskowych komendantów uzupełnień kandydatów do wykonywania obowiązków w ramach Narodowych Sił Rezerwowych,
    • uczestniczenie w planowaniu użycia oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego,
    • koordynowanie działań wojskowych komend uzupełnień w zakresie gromadzenia zasobów osobowych na potrzeby tworzenia Narodowych Sił Rezerwowych,
    • uzgadnianie wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego;

     

  8. zapewniania uzupełnienia potrzeb osobowych jednostek wojskowych oraz innych jednostek wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa , w tym:

       

    • prowadzenie promocji zawodowej służby wojskowej,
    • koordynowanie prac wojskowych komend uzupełnień związanych z rekrutacją do ochotniczych form służby wojskowej;

     

  9. planowanie wykorzystywania sił układu pozamilitarnego na potrzeby obronne;

     

  10. administracja rezerwami osobowymi i świadczeniami na rzecz obrony, w tym:

     

    • współudział w powoływaniu wojewódzkich i powiatowych komisji lekarskich, ustalaniu wojewódzkiego planu kwalifikacji wojskowej oraz jej przeprowadzaniu,
    • planowanie i nadzór nad realizacją przez wojskowe komendy uzupełnień pozyskiwania i naboru kandydatów do czynnej służby wojskowej,
    • wykonywanie zadań w zakresie administrowania rezerwami osobowymi dla celów powszechnego obowiązku obrony,
    • nadzorowanie nadawania przydziałów mobilizacyjnych, pracowniczych przydziałów mobilizacyjnych, przydziałów kryzysowych i przydziałów organizacyjno – mobilizacyjnych oraz mobilizacyjnego i wojennego uzupełniania jednostek wojskowych oraz jednostek zmilitaryzowanych stanem osobowym z zasobów rezerw osobowych,
    • sporządzanie analiz wykorzystania zasobów rezerw osobowych na uzupełnienie mobilizacyjne i wojenne jednostek wojskowych,
    • koordynowanie prac związanych z planowaniem przez WKU świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby jednostek wojskowych,
    • planowanie i nadzorowanie uzupełniania jednostek wojskowych środkami transportowymi i maszynami pobieranymi z gospodarki narodowej,
    • prowadzenie bilansu i sporządzania analiz wykorzystywania zasobów środków transportowych i maszyn znajdujących się w gospodarce narodowej,
    • zarządzanie odtwarzania ewidencji wojskowej osób podlegających powszechnemu obowiązkowi służby wojskowej,
    • udział w planowaniu w czasie pokoju przedsięwzięć związanych z organizacją i prowadzeniem kwalifikacji wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny na obszarze województwa oraz prowadzenie dokumentacji na potrzeby tej kwalifikacji.,

     

  11. uczestniczenie w planowaniu przestrzennego zagospodarowania, ze względu na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa, w tym głównie opiniowanie projektów planów przestrzennego zagospodarowania oraz wniosków i innych dokumentów z zakresu przeznaczenia terenów, w obszarze odpowiedzialności wojewódzkiego sztabu wojskowego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.

     

  12. utrzymywanie współpracy z innymi organami i podmiotami w sprawach związanych z obronnością państwa, w tym z:

     

    • jednostkami wojskowymi, terenowymi organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi i kombatanckimi, żołnierzami rezerwy i przedsiębiorcami, sprzyjającej wspieraniu wojska w realizacji jego zadań oraz utrzymywaniu więzi ze społeczeństwem,
    • uczestniczenie w planowaniu użycia oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w ramach wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego,
    • jednostkami Aeroklubu Polskiego i podmiotami przekazującymi samoloty (śmigłowce) lub jednostki taboru pływającego dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
    • przedsiębiorcami o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym - w sprawie utrzymania i wykorzystania rezerw paliw płynnych.  

 

 Zadania w zakresie reagowania kryzysowego

    1. Pełnienie funkcji organu doradczego wojewody w zakresie zasadności, sposobu, ilości i zmianowości działania sił wojskowych wydzielanych do akcji w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych.

       

    2. Na wniosek Wojewody Świętokrzyskiego - uruchomianie sił i środków wojskowych do akcji ratowniczej i usuwania skutków klęsk żywiołowych i katastrof określając ilość sił i środków koniecznych do akcji ratowniczych, czas, miesce i sposób działania, kierowania oraz koordynowania akcją, punkty kontaktowe i miejscowe zabezpiczenie logistyczne.

       

    3. Koordynowanie działań jednostek wojskowych biorących udział w akcji kryzysowej na terenie administrowanym przez WSzW.

       

    4. Organizowanie wspódziałania jednostek wojskowych w czasie akcji ratowniczych z jednostkami Policji Państwowej, Państwowej Straży Pożarnej, formacjami samoobrony i ochotniczymi drużynami ratowniczymi organizowanymi przez terenowe organy administracji rządowej i samorządowej.